Rudolph’s Cupcakes – Basisrecepten

15 januari, 2012 – Aan de slag met cupcakes!

cupcakesKennen jullie die nieuwe televisiezender, 24kitchen? Ik kende Rudolph van Veen al langer van zijn kookkunsten in de programma’s van Carlo & Irene, maar sinds hij bijna de hele dag te zien is, krijg ik steeds zin om zijn recepten uit te proberen. Nu ik zijn cupcakes receptenboek in huis heb, kon het bakken beginnen!

Eerst maar eens het basisrecept voor de cake en een makkelijke topping testen. Zou het kwaad kunnen om het recept hier te delen? Vast niet. Voor de cakejes: meng 200 gram bloem, 7 gram bakpoeder (een half zakje), 220 gram suiker, en een snufje zout. In een andere kom doe je 180 ml melk, 60 ml zonnebloemolie, een ei, en het merg van één vanillestokje. (Rudolph leert ons dat vanille-essence uit een flesje heel kunstmatig is, maar als je geen stokje hebt, kan je die essence volgens ook gewoon gebruiken.) Alles bij elkaar gooien en goed mixen, en over de vormpjes verdelen.

25 minuten in de oven op 180 graden, en klaar zijn de cakejes. Ik moet zeggen: de structuur van de cake was erg luchtig, ontzettend zacht en ook mooi gerezen. Ik was blij verrast!

cakejesstructuur van de cakeJe ziet op deze foto’s ook de zwarte stipjes van de verse vanille!

Er staan in Rudolph’s boek recepten van echte bakkersroom en vanille crème, maar ik besloot het simpel te houden en te gaan voor eiwit-glazuur. Daarvoor neem je één eiwit en klopt deze een paar minuten totdat het schuimig is en witte pieken ontstaan. Doe er beetje voor beetje poedersuiker bij, in totaal zo’n 200 gram, totdat je een plakkerige glazuur hebt. Met een spuitzak over de cakejes verdelen, of erop smeren en met een mes krullen maken.

Eventueel nog wat versiersels erop, en dan is het cakeje een Cupcake geworden:

cupcakes

cupcakes again

cupcakes

13 reacties

  1. Petra said,

    24 januari, 2012 bij 2:48 pm

    Hai Anouschka, Ik heb vandaag je kaartje gekregen en natuurlijk meteen even op je blog gekeken…wat een leuke lekkere recepten joh!!! super….het lijkt mij ook ontzettend leuk om een blog te beginnen…alleen heb ik er totaal geen verstand van en wel geprobeert hoor…maar het lukt me niet….ach dan maar de recepten ouderwets in een boekje schrijven of plakken….maar inderdaad bedoelde je dus het boek van de cupcakes…die heb ik dus ook…hahaha….Nou ik heb je blog in mijn favorieten gezet…ik kom regelmatig ff buurten…
    Groetjes Petra….

    • prinsesjeanouschka said,

      25 januari, 2012 bij 11:06 am

      Hi Petra, wat leuk dat je even komt kijken op mijn blog. Rudolph’s recepten zijn makkelijk en lekker, echt een smakelijk boek!

  2. 6 februari, 2012 bij 7:01 pm

    […] 2012 – Na de basisrecepten nu tijd voor een cupcake met een Titel: de “Aloha […]

  3. 18 maart, 2012 bij 5:07 pm

    […] de topping van Lily’s. Voor het recept van de cakejes verwijs ik je naar een eerdere post: klik hier. Beide boeken zijn goed te vinden in webshops. Links: Rudolph's Cupcakes, Rechts: Lily's […]

  4. 11 juni, 2012 bij 7:15 pm

    […] voor de topping van Lily’s. Voor het recept van de cakejes verwijs ik je naar een eerdere post: klik hier. Als je liever een frambozentopping maakt in plaats van aardbei, kijk dan eens […]

  5. 13 januari, 2013 bij 11:18 am

    […] deze cupcakes heb ik het basisrecept van Rudolph gebruikt om de cakejes te maken. Zie deze post. De topping is een witte chocolade-creme naar het recept van Lily’s […]

  6. lisa said,

    26 februari, 2015 bij 2:21 pm

    Goed gedaan.
    Ben al lang fan van u

  7. 14 juni, 2015 bij 12:23 pm

    […] Basiscupcakes van Rudolph, zie het recept hier […]

  8. broodjebal6320 said,

    25 oktober, 2015 bij 2:04 pm

    het zijn lekkere cakejes

  9. Jesse said,

    3 augustus, 2017 bij 8:53 am

    Voor hoeveel cupcakes is dit recept?

    • prinsesjeanouschka said,

      7 augustus, 2017 bij 8:17 pm

      Beste Jesse, je kunt hier 12 tot 18 cupcakes van maken, afhankelijk van hoe vol je de vormpjes schept. Eet smakelijk!


Plaats een reactie