Chocolate Chip Cakejes

3 juni, 2013 – Hoera, ik ben jarig! Om dat te vieren heb ik deze lekkere chocolade cakejes gemaakt. 

yum!

De vraag is of je deze cakejes cupcakes of muffins moet noemen, want er zit immers geen topping op. Toch komt het recept uit het cupcakes boek van Rudolph… We houden het voorlopig maar op cakejes! Voor een andere versie van chocolade cakejes, zie mijn eerdere post hier. De variant die ik vandaag presenteer bevat zonnebloemolie in plaats van boter, wat een zachter resultaat geeft. Maar ik zou zeggen: oordeel zelf wat je lekkerder vindt!

Ingrediënten

  • 140 gram bloem
  • 50 gram cacaopoeder
  • 220 gram suiker
  • 1 eetlepel bakpoeder
  • een snufje zout
  • 1 ei
  • 150 ml koffie (let op: af laten koelen!)
  • 1 vanillestokje
  • 60 ml zonnebloemolie
  • 60 ml melk
  • optioneel: een reep chocolade

Het recept is eenvoudig. Eerst de droge ingrediënten bij elkaar: bloem, cacaopoeder, bakpoeder, suiker, en zout. Zeef of roer met name het cacaopoeder goed door, zodat je geen klontjes hebt. Doe in een andere kom het ei, de koffie (laat de koffie afkoelen, anders gaart het ei als je ze samenvoegt!), de zonnebloemolie, de melk, en het merg uit het vanillestokje bij elkaar. Roer goed door, en giet het bij de droge ingrediënten. Roer of mix tot je een glad beslag hebt. Als je het lekker vindt, kun je een reep (puur, melk, of wit…) in stukjes snijden en door het beslag roeren.

Doe het beslag in muffin/cupcakevormpjes. Als je nog wat chocolade over hebt, kun je een paar stukjes bovenop het beslag strooien zodat je straks bij elk cakeje wat chocolade ziet zitten. Zet 25 minuten in de oven op 180 graden.

Resultaat: cakejes met een volle chocolade- en lichte koffiesmaak. Heerlijk bij de thee… of koffie. Geniet ervan!

lekker bij de thee of koffie

om-nom-nom

4 reacties

  1. britt said,

    3 juni, 2013 bij 7:39 am

    fijne verjaardag! maak er een toffe dag van 🙂

    • prinsesjeanouschka said,

      3 juni, 2013 bij 8:23 am

      Bedankt Britt, ik ga mijn best doen 😉

  2. Rosanne said,

    14 januari, 2015 bij 11:54 am

    Hallo ” keukenprinsesje ”

    Op mijn zoektocht naar Chocolade-Cakejes,
    bij toeval hier terechtgekomen,
    hartstikke leuk Blog !!

    Heb een vraagje,
    de koffie in de Chocolade Chip Cakejes,
    kan ik die er ook uit weg laten ?
    Of word het dan te droog,
    en moet ik er iets anders voor in de plaats nemen ?

    Het recept van de Spinaziebloem, zier er ook lekker uit,
    alleen jammer dat het zo wazig is,
    kun je dat recept er nog wat duidelijker opzetten ?

    Heel veel succes verder met je Blog
    en nog de allerbeste wensen voor 2015

    • prinsesjeanouschka said,

      19 januari, 2015 bij 6:52 pm

      Hallo Rosanne, jij ook nog de beste wensen! Ik denk dat je de koffie wel kunt vervangen door melk, zo heb je toch nog de goede hoeveelheden natte en droge ingredienten. Ik zal nog eens kijken of ik een scherpere foto kan maken van het Spinaziebloem recept. Die is inderdaad erg bijzonder! Bedankt voor je reactie!


Geef een reactie

