Dubbele muffin post!

Zondag 12 juni, 2011 – Nog steeds ter gelegenheid van mijn verjaardag presenteer ik jullie twee soorten muffins – één uit pak, en één from scratch.

Sprookjesmuffins en de appel-rozijn variant

1. Sprookjes Muffins

In de winkel zag ik deze nieuwe (voor mij in ieder geval) bakmix voor sprookjes muffins. Erg leuk, zeker voor kinderen, want na het bakken kun je ze versieren met rode glazuur en witte stippen. Geen verdere uitleg nodig, denk ik zo.

2. Appel-rozijn Muffins

Voor deze variant wat meer eigen werk. Ik heb het basisrecept genomen uit ‘500 cakejes’ voor de vanille muffins. Mix 115 gram boter (op kamertemperatuur) met 115 gram fijne suiker. Vervang, als je dat in huis hebt, 5 gram gewone suiker door vanille suiker. Voeg 2 eieren toe en een 1/2 theelepel vanille-essence toe, mix weer goed. Dan, zoals altijd, de droge ingrediënten: 115 gram zelfrijzend bakmeel en 1/2 theelepel bakpoeder. (Het is vreemd dat je twee “rijzende” ingrediënten moet toevoegen, maar ik moet toegeven dat de muffins wel lekker luchtig werden.)

Tot zover het basisrecept, als eigen inbreng kun je stukjes appel toevoegen en rozijnen. Ook heb ik, voordat de muffins in de oven gingen, een mix van suiker en kaneel eroverheen gestrooid. Lekker knapperig korstje!

De muffins mogen 20 minuten op 175 graden in de oven. Tijdens het bakken zal je zien dat het vocht van de appel gaat borrelen en zelf over de vormpjes heen komt. Ik heb siliconenvormpjes gebruikt, waardoor dit geen probleem was. Hoe het met papieren vormpjes uitwerkt, durf ik niet te zeggen. Op eigen risico dus 😉

Het resutaat mocht er zijn: vooral vers uit de oven waren ze héérlijk! Een aanrader!

Geef een reactie

